The Christmas Market of Rome's Piazza Navona

Come ogni anno, con il Natale alle porte la capitale si veste di addobbi natalizi e colora di artisti di strada, saltimbanchi, giocolieri, artigiani e commercianti radunati nella suggestiva cornice di piazza Navona, uno dei luoghi più noti ed amati di Roma.  Il mercatino di piazza Navona, infatti, apre i primi giorni di dicembre per concludersi il 6 gennaio, giorno in cui ci si riversa nella meravigliosa piazza di Bernini e Borromini per festeggiare la festa dell’Epifania e la Befana. Per tutto il mese, la piazza si riempie di numerose bancarelle che offrono specialità gastronomiche, calze di dolciumi, leccornie e cioccolata per i bambini, addobbi natalizi sia tradizionali che moderni e tante idee per i regali da mettere sotto l’albero. Una passeggiata tra i banchi di  questo caratteristico mercatino è un appuntamento imperdibile per chi ama la tradizione e la magica  atmosfera delle festività natalizie.

In every corner of Italy the nation is decked out in Christmas finery. It is obvious that Catholicism’s most sacred shrine, the Vatican, ranks as a must-see treasure with the Pope delivering the Christmas Eve midnight mass. The gigantic Christmas tree in St. Peter’s Square oversees the life-sized Nativity scene in front of the basilica.

Taking the season to another level are the 100-plus Nativities in the Piazza del Popolo (People’s Square), at one time a traveler’s first view of Rome upon arrival, and the magnificent Christmas market in the Piazza Navona.

The festive season is everywhere in Italy but one of the liveliest celebrations is in Rome’s beautiful Baroque Piazza Navona, west of the Pantheon with its awe-inspiring domed interior. It certainly is the biggest and best Christmas market in the Eternal City. There are stalls decorated with colored lights and vendors selling holiday food, wine, candy, pastries, and decorations.  The carousel is a major attraction in this historic center of Rome.